Även relativt enkla bokföringssystem innehåller oftast en faktureringsdel, även om de allra flesta artikeluppgifterna på fakturan måste skrivas in för hand. Det är viktigt att veta att kraven på hur en faktura skall se ut har skärpts under de senaste åren, så vilket faktureringsprogram man än har måste det uppfylla de formella kraven på utformning. De flesta formella kraven på utformningen är gemensamma inom EU.

Redan i enklare system kan man lägga till artikelhantering, det vill säga att man väljer vilka artiklar kunden beställt och i vilka antal, och då får man automatiskt fram rätt pris för just den artikeln för just den kunden. De flesta enklare faktureringsprogram medger att man kan arbeta med olika prislistor, automatisk prisuppdatering och så vidare.

Lagerhantering

I de mera avancerade systemen, oftast som en del i ett affärssystem, kan man oftast generera en plocklista, det vill säga anvisningar om var i lagret man hittar artikeln. Det gör att man kan plocka ihop ordern i ”rätt ordning”; den ordning som ger snabbast förflyttning i lagret. Dessutom kan man koppla ihop systemet med speciella system från post- och paketbefordran så att man kan hålla reda på exakt hur paketet rör sig mot kunden.

I de mer avancerade systemen sker hopplock av ordern i ”realtid”, med det menas att systemet kontrollerar att den artikeln kunden beställer verkligen finns i lager, och reserverar artikeln så att inte någon annan bokar samma artikel.

Olika funktioner

Även de enklare faktureringssystemen har funktioner för att på ett enkelt sätt få fram kundreskontran där man kan se vilka kunder är skyldiga vad, uppdelat på till exempel vecka. Givetvis kan man oftast få fram allmän försäljningsstatistik, typ försäljningens fluktuationer över året, antal order som annullerats, vilka kunder som utgör de största kunderna. För de allra flesta företag gäller nämligen 80/20-regeln, det vill säga 20 % av kunderna står för 80 % av omsättningen. Det är förstås viktigt att veta vilka dessa kunder är!